Vi skal lære at læse og forstå hovedindholdet af tekster om bygninger i tysktalende lande. Vi skal lære at vælge ord ud, der er vigtige at forstå. Vi skal lære mindst 10 nye ord og udtryk.
Læsning (Fase 1)
Eleven kan forstå enkle tekster om nære emner / Eleven har viden om at læse efter detaljer.
Lytning (Fase 1)
Eleven kan forstå hovedindhold og detaljer om nære emner / Eleven har viden om at lytte efter detaljer.
Kulturforståelse (Fase 1)
Eleven kan beskrive tysktalende landes kulturer og levevis / Eleven har viden om væsentlige elementer af tysktalende landes kultur.
1
Læsning. Eleven kan i en tekst om fire specielle tyske bygninger finde væsentlige detaljer, så de efterfølgende kan fortælle om bygningerne.
2
Lytning. Eleven kan ud fra en fortælling om maleren Hundertwasser lytte efter detaljer og finde de rigtige svar i en multiple choice opgave.
3
Kulturforståelse. Eleven kan ud fra et eller flere billeder formidle deres viden om særlige tyske bygninger.
Læringsmål 1
1
Eleven finder ud af hvad bygningen hedder og hvor den ligger og hæfter sig evt. ved nogle tal uden helt at kunne forholde sig til dem.
2
Eleven finder ud af bygningens navn og placering og knytter forklaringer til nogle af de læste tal.
3
Eleven finder ud af bygningens navn, placering og knytter forklaring til de fleste af de læste tal. Herudover finder eleven ligeledes andre oplysninger som fx knytter an til det historiske, omhandler turismen eller sammenligner med danske forhold.