Vi skal lære at klare nogle indkøbssituationer ved at læse og spille nogle dialoger. Vi skal lære nye ord for ting, som vi vil købe og kunne deres køn.
Samtale (Fase 3)
Eleven kan gennemføre korte dialoger om nære emner / Eleven har viden om enkle kommunikationsstrategier.
Lytning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af talt tysk om nære emner / Eleven har viden om at lytte efter hovedindhold.
Læsning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af enkle tekster inden for nære emner / Eleven har viden om at læse efter hovedindhold.
Sprogligt fokus (Fase 1)
Eleven kan skrive enkle udtryk klart og forståeligt / Eleven har viden om retstavning og tegnsætning.
1
Samtale. Eleven kan spille dialoger om at købe varer i forskellige slags butikker fx en boghandel og en elektronikafdeling.
2
Lytning. Eleven kan forstå, i hvilke butikker nogle dialoger foregår og kan vise det ved at sætte kryds ved en tegning.
3
Læsning. Eleven kan læse og forstå en tekst, der handler om at gå på indkøb i forskellige butikker.
4
Sprogligt fokus. Eleven kan samle ord for ting, man kan købe og anvende dem i en ny dialog, som eleven selv skriver.
Læringsmål 1
1
Eleven fremfører en af dialogerne i tekstbogen delvist udenad. Eleven forstår ord og vendinger i den valgte tekst med en del hjælp.
2
Eleven fremfører et par af dialogerne og indsætter enkelte nye ord i dialogen ved at købe noget andet. Eleven fremfører dialogen med udmærket udtale og næsten udenad.
3
Eleven fremfører med en eller flere kammerater helt nye dialoger, hvori situationer med indkøb indgår. Dialogerne fremføres med indlevelse og god forståelig udtale og uden, at eleven kigger i teksten undervejs.