Vi skal lære at præsentere os selv. Vi skal kunne hilse og sige farvel, fortælle, hvad vi selv hedder, og hvad andre hedder. Vi skal lære, at mange tyske og danske ord ligner hinanden, og vi skal kunne fortælle, hvad farverne hedder på tysk.
Lytning (Fase 1)
Eleven kan forstå enkle ord, udtryk og budskaber ud fra situation, gestik og mimik / Eleven har viden om det tyske sprogs nære sproglige slægtskab med dansk.
Samtale (Fase 2)
Eleven kan stille og besvare enkle spørgsmål om nære emner / Eleven har viden om relevante spørgeord og svarstrategier.
Sprogtligt fokus (Fase 1)
Eleven kan efterligne og gentage tyske ord og udtryk / Eleven har viden om ligheder og forskelle mellem dansk og tysk udtale.
Læsning (Fase 1)
Eleven kan forstå enkle ord og udtryk / Eleven har viden om transparente ord og udtryk.
1
Lytning. Eleven lytter til en tekst og gætter fx, hvilken farve der bliver talt om, og kan sige farven på tysk.
2
Samtale. Eleven kan bl.a. fortælle, hvad han/hun hedder, og spørge andre, hvad de hedder og hvilke farver, de har på.
3
Sprogligt fokus. Eleven lytter til udtalen af tyske ord, der ligner danske, og træner udtalen af dem.
4
Læsning. Eleven kan forstå og sige, hvad de tyske ord i fx tekst A hedder på dansk ved at matche ord med rigtig tegning.
Læringsmål 1
1
Eleven svarer tøvende på spørgsmålet om, hvilken farve der er tale om, og spørger evt. om hjælp hos en kammerat eller læreren. Eleven viser usikkerhed over for at sige, hvad farverne hedder på tysk og slår måske også undervejs over i dansk udtale af de ord, der ligner de tilsvarende danske ord.
2
Eleven svarer på spørgsmålet relativt frit, men orienterer sig en del i kapitlets tekst C for at få repeteret farvernes navne, eller henter måske lidt hjælp hos kammerater eller lærer.
3
Eleven svarer på spørgsmålet frit og flydende uden at kigge i noter eller spørge andre for at få hjælp til formuleringerne.