Vi skal lære ord for forskellige familiemedlemmer, og vi skal kunne fortælle om vores egen familie. Vi lærer tallene fra 21-100. Vi skal lære at læse og forstå en tekst om Lukas, som bor i Aachen og skrive en lignende tekst om os selv.
Præsentation (Fase 1)
Eleven kan præsentere sig selv og sin nærmeste familie /Eleven har viden om faste udtryk for præsentationsformer.
Sprogligt fokus (Fase 2)
Eleven kan udtale ord og udtryk med forståelig intonation /Eleven har viden om udtale, intonation og forholdet mellem skrift og lyd.
Læsning (Fase 2)
Eleven kan gætte kvalificeret ud fra en sammenhæng / Eleven har viden om gættestrategier.
1
Præsentation. Eleven anvender ord og vendinger fra kapitlet i bogen til at fortælle om sin familie.
2
Sprogligt fokus. Eleven tæller bl.a. fra 20 – 100 og kan fortælle, hvordan bogstaverne o og z udtales på tysk.
3
Læsning. Eleven fortæller i en samarbejdsøvelse som fx ordet rundt om hovedindholdet i en tekst, selvom eleven ikke forstår alt.
Læringsmål 1
1
Eleven tegner fx et stamtræ og skriver enkeltord for sine familiemedlemmer ved illustrationen. Eleven har brug for at tjekke sin stavning af ordene i kapitlet i bogen. Eleven viser sit stamtræ frem, og mens eleven fx peger på det tyske ord for familiemedlemmet, læser eleven det samtidig højt.
2
Eleven anvender fx tekst 2 i afsnit A i tekstbogen og præsenterer sin egen familie ved at skifte navne og tal ud i den pågældende tekst. Eleven læser op af teksten i bogen ved præsentationen.
3
Eleven præsenterer sin familie gennem en videooptagelse, hvor eleven fortæller frit om sin familie uden at skulle læse op af et manuskript imens.