Vi skal lære at læse og uddrage informationer fra en tekst, selvom vi ikke kan alle ordene.
Tekster og medier (Fase 1)
Eleven kan arbejde med information i enkle tekster og billeder / Eleven har viden om tekstopbygning og informationssøgning på tysk.
Lytning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af talt tysk om nære emner / Eleven har viden om at lytte efter hovedindholdet.
Læsning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af enkle tekster inden for nære emner / Eleven har viden om at læse efter hovedindhold.
Skrivning (Fase 3)
Eleven kan skrive enkle sætninger / Eleven har viden om brug af opslagsteknologier.
1
Tekster og medier. Eleven kan finde nøgleordene i en tekst og ved hjælp af opslag i en ordliste genfortælle tekstens indhold på dansk eller tysk.
2
Læsning. Eleven kan gengive hovedindholdet af en tekst som fx Dinosaurier i kapitlet.
3
Skrivning. Eleven kan fx slå ord op i en alfabetisk ordliste ved at finde grundformen af ordene.
Læringsmål 1
1
Eleven forstår hovedbetydningen af sætningerne, når sætningerne siges tydeligt, og læreren evt. stopper lyden efter hver sætning, der lyttes til. Eleven viser usikkerhed over for fx at læse sætningerne op.
2
Eleven lytter til teksten et par gange og får ved hjælp nøgleordene, der er opgivet i margin, gengivet hovedindholdet i teksten på dansk til en kammerat eller til læreren.
3
Eleven tilegner sig hurtigt hovedindholdet af teksten ved hjælp af nøgleordene i margin og lytter til ordenes udtale. Herefter gengiver eleven selv hovedindholdet af teksten på tysk.