Vi skal lære, hvad forskellige madretter hedder på tysk. Vi skal lære at bestille mad og drikkevarer på en restaurant og kunne sige, hvad vi kan lide og ikke kan lide. Vi skal lære noget om madvaner i Tyskland. Vi skal lære nogle almindelige småord.
Samtale (Fase 1)
Eleven kan udveksle budskaber og holdninger / Eleven har viden om kommunikationsstrategier bestemt af situation, afsender og modtager.
Samtale (Fase 2)
Eleven kan indgå i, fastholde og afslutte enkle samtaler om nære emner / Eleven har viden om relationsbundne udtryk.
Tekster og medier (Fase 1)
Eleven kan anvende digitale medier til enkel sprogproduktion på tysk / Eleven har viden om sproglige udtryksformer i digitale medier.
Kulturmøder (Fase 1)
Eleven kan anvende kulturbundne udtryk i enkle dialogsituationer / Eleven har viden om kulturbundne udtryk og høflighedsnormer.
1
Samtale. Eleven kan i en dialog om mad give udtryk for hvorvidt han synes om eller ikke bryder sig om en ret.
2
Samtale. Eleverne kan samtale med en makker om besøg på nogle selvvalgte spisesteder, idet de stiller spørgsmål som fx Wo warst du? Was hast du bestellt? Wie war das Essen?…
3
Tekster og medier. Eleverne kan evt. digitalt lave en tegneserie med billeder og tekst om en familie eller nogle unge, der går på restaurant.
4
Kulturmøder. Eleverne kan anvende kulturbundne udtryk i en dialog, der handler om at bestille på en restaurant eller lignende. Fx. Wir möchten gern bestellen, Ich nehme…, Herr Ober! Zahlen, bitte.
Læringsmål 1
1
Eleven svarer direkte adspurgt om hvorvidt han synes om /ikke synes om en ret/madvare.
2
Eleven giver udtryk for hvorvidt han synes om/ikke synes om en ret/ madvare og stiller spørgsmål til sin makker.
3
Eleven giver udtryk for hvorvidt han synes om/ikke synes om en ret/ madvare, stiller spørgsmål til sin makker og holder samtalen kørende ved at respondere på makkerens svar.