Vi skal lære at udvælge vigtige ord fra en læsetekst og slå dem op i en ordbog. Vi skal lære lidt mere om tyske madvaner. Vi skal lære at fortælle om vores morgenmad. Vi skal lære mindst 10 nye ord og udtryk.
Læsning (Fase 1)
Eleven kan forstå enkle tekster om nære emner / Eleven har viden om at læse efter detaljer.
Lytning (Fase 1)
Eleven kan forstå hovedindhold og detaljer om nære emner / Eleven har viden om at lytte efter detaljer.
Præsentation (Fase 1)
Eleven kan i et enkelt sprog tale om et emne / Eleven har viden om metode til at søge ordforråd.
Kulturforståelse (Fase 1)
Eleverne kan møde tysktalende kulturer empatisk og fordomsfrit / Eleven har viden om centrale kulturelle, sociale og historiske forhold i de tysktalende lande.
1
Læsning. Eleven kan læse og fordybe sig i små tekster, der giver informationer om forskellig mad og drikke i Tyskland og Schweiz, så han efterfølgende i en hultekst – alene ud fra informationerne – kan finde de ord for mad og drikke som mangler i teksten.
2
Lytning. Eleven kan lytte til informationer om kuriøse madvarer med henblik på at kunne udpege de rigtige svar i en multiple choice øvelse.
3
Præsentation. Eleven kan i en gruppe fortælle, hvad han godt kan lide at spise og drikke.
4
Kulturforståelse. Eleven kan tilegne sig viden om tyske madvaner og om høflighedsfraser i forbindelse med spisning.
Læringsmål 1
1
Eleven skriver enkelte ord ud fra informationerne, men må hente megen hjælp i teksterne.
2
Eleven skriver flere ord ud fra informationerne med kun lidt støtte i teksterne.
3
Eleven skriver alle ord alene ud fra informationerne.