Vi skal lære, at læse og forstå tekster om fundet af stenaldermanden Ötzi i Alperne. Vi skal lære at fortælle lidt om Ötzi og lave et interview om fundet. Vi skal lære mindst 20 nye ord og udtryk.
Kulturforståelse (Fase 2)
Eleven kan beskrive tysktalende landes kulturer og levevis / Eleven har viden om væsentlige elementer af tysktalende landes kultur.
Læsning (Fase 2)
Eleven kan forstå forskellige typer af enkle tekster om nære emner / Eleven har viden om konteksts og teksttypers betydning for læseforståelse.
Tekster og medier (Fase 2)
Eleven kan anvende digitale medier til kommunikation på tysk / Eleven har viden om kommunikationsformer i forskellige medier og genrer.
Kulturmøder (Fase 2)
Eleven kan anvende tysk i mødet med tysktalende fra forskellige kulturer / Eleven har viden om samtaleformer i tysktalende områder.
1
Kulturforståelse. Eleven kan i tekst og billeder fortælle om ismanden Ötzi.
2
Læsning. Eleven kan ud fra tekster om ismanden Ötzi drage slutninger om, hvordan historien fortsætter.
3
Tekster og medier. Eleven kan sætte sig ind i rollen som værende en af dem, der fandt ismanden Ötzi og fortælle om fundet i et sprog, der er tilpasset mediet e-mail.
4
Kulturmøder. Eleven kan i et interview om fundet af ismanden Ötzi anvende kulturbundne udtryk, samt vendinger til at starte og afslutte en samtale, afhængig af hvem hun taler med.
Læringsmål 1
1
Eleven præsenterer få konkrete faktuelle oplysninger om ismanden Ötzi.
2
Eleven præsenterer oplysninger om ismanden Ötzi og beskriver de vilkår, han levede under.
3
Eleven præsenterer oplysninger om ismanden Ötzi, de vilkår han levede under og diskuterer mulige årsager til hans død.